Korttids­permittering och uppsägning

Lön & HR
16/03/2020

av Azets Sverige

 

Korttidspermittering och uppsägning - vad gäller?

De flesta företag påverkas negativt, direkt eller indirekt, av coronavirusets snabba framfart. Många företag tvingas tyvärr till drastiska lösningar. Vilka vägar kan ni som företag gå gällande neddragning av personalstyrkan och personalkostnader för att göra rätt i dessa tider?  

Missa inte Azets webinar om kostnadsfria korttidspermitteringar och varsel den 2 april. Anmäl dig här

Corona, covid-19 eller SARS-CoV-2 är samtliga de benämningar på det virus som nu sprider sig över jorden och påverkar företag inom alla olika branscher. Hotell- och restaurangbranschen har det tufft, för att inte tala om flygbranschen som fått tvärbromsa. Även många andra branscher drabbas.


Den svenska regeringen jobbar på att minska den press som sätts på svenska företag för att så många som möjligt ska orka rida ut stormen. Trots det är det fler och fler företag som varslar om uppsägningar för att den närmaste framtiden ser dyster ut ur ett ekonomiskt perspektiv. Många företag riskerar att gå omkull om utvecklingen inte vänder snart. Regeringen har öppnat upp för korttidspermittering för att undvika massuppsägningar och kanske är det räddningen för just ert företag.


Läs även: Arbetsgivarens miljöansvar ställs på sin spets av coronautbrottet


Korttidspermittering

De nya bestämmelserna om korttidspermittering träder i kraft den 7 april 2020, men de tillämpas redan från den 16 mars 2020. Korttidspermitteringen innebär i praktiken att arbetsgivarens lönekostnader kan minska med hälften samtidigt som arbetstagaren får ut drygt 90 procent av sin lön. Ersättningen som erbjuds kan täcka löner upp till 44 000kr i månaden vilket innebär att de med högre lön än så kan få ersättning motsvarande om de hade haft en månadslön på 44 000kr.


Syftet med korttidspermittering är att drabbade företag ska kunna behålla sin personal och vara snabbt på fötter igen när läget vänder. Den svenska staten kommer att ta tre fjärdedelar av kostnaden för personalens minskade arbetstid. Den återstående kostnaden fördelas mellan arbetsgivare och arbetstagare. 


Uppsägningar på grund av arbetsbrist

Som arbetsgivare avgör du om det råder arbetsbrist. Arbetsbrist är alltid en saklig grund för uppsägning och arbetsgivarens bedömning gäller. Efter ett konstaterande att arbetsbrist gäller har du som arbetsgivare skyldigheter att hantera detta på ett korrekt sätt. 


Det är många steg att gå igenom och processen kring uppsägningar behöver hanteras rätt och dessutom i rätt ordning. Punkter som är viktiga att beakta i denna situation är bland annat:

  • Omplaceringsskyldighet före uppsägning
  • Turordningsregler
  • Särskilda regler för småföretag
  • Förhandlingsskyldighet med facket
  • Anmäla varsel

Rätt till återanställning

Du som arbetsgivare behöver vara medveten om den rätt till återanställning som gäller för den personal som är uppsagd på grund av arbetsbrist. Återanställningsrätt eller företrädesrätt gäller under hela uppsägningstiden samt nio månader framåt. 


Vi har regler, lagar och kollektivavtal till stöd för att denna process ska hanteras på ett korrekt sätt. Som arbetsgivare har du skyldighet att ha koll på dessa och agera korrekt. 


Känner du som arbetsgivare att du behöver stöd i dessa frågor? Vi på Azets kan hjälpa dig! Kontakta oss här

 

Missa inte Azets webinar om kostnadsfria korttidspermitteringar och varsel den 2 april. Anmäl dig här

Om författaren Azets Sverige

Azets producerar artiklar och nyheter som hjälper dig och ditt företag att arbeta smartare inom ekonomi, lön & HR.