SGI föreslås höjas - hur påverkar det er som arbetsgivare?

Lön & HR | 22.11.2021

av Katarzyna Kaniecka

Regeringen föreslår att taket för SGI höjs från dagens 8 prisbasbelopp till 10 prisbasbelopp från och med 1 januari 2022. Det påverkar hur sjukpenning som idag betalas ut av Försäkringskassan ska beräknas men kan även påverka er som arbetsgivare.

 Sjukpenning enligt förslaget ska vara enligt nedan:

  • Grundas på arbetsinkomster upp till 10 prisbasbelopp per år
  • SGI-tak år 2022: Årsinkomst 483 000 kr i stället för 386 400 kr

Tänk på detta som arbetsgivare

Det är viktigt att ni som arbetsgivare kontrollerar om ni betalar ut sjuklön för dag 15-90 till era anställda och hur den i så fall beräknas. Har ni ett kollektivavtal kommer den förmodligen uppdateras så att beräkning av sjuklön dag 15-90 följer nya regelverk om SGI. Ni behöver dock följa upp det med er arbetsgivarorganisation och se till att uppdaterat kollektivavtal levereras till er löneavdelning i god tid för att hinna göra nödvändiga uppdateringar i lönesystemet.

Har ni inte kollektivavtal men ändå valt att reglera i er företagspolicy att ni betalar ut sjuklön behöver ni se över det och fundera på om ni vill anpassa policyn till nya nivåer. För er som frivilligt valt att betala ut sjuklön dag 15-90 utan kollektivavtal finns inget krav att ni ska höja sjuklöner till nya nivåer - men det beror på formulering i er policy och ni behöver se över den. Tänk på att det ändå kan vara aktuellt med en uppdatering för att hänga med i de villkor som erbjuds på arbetsmarknaden och på så sätt vara en konkurrenskraftig arbetsgivare. Se till att även denna uppdaterade policy levereras till löneavdelning i god tid!

När slår dessa ändringar på lön?

Oftast regleras sjuklön släpande vilket innebär att den betalas dag 15-90 månaden efter att den anställde varit frånvarande, utifrån den godkända faktiska tidrapporten. Om förslaget går igenom som planerat kommer det betyda att beräkningar enligt uppdaterade formler görs första gången på februari lön.


Har ni frågor kring de nya reglerna och hur det påverkar er - kontakta oss på Azets

 

Vill ni ha hjälp inom lön, HR eller ekonomi?

Låt våra experter hjälpa er. Azets erbjuder HR-tjänster och hjälp till företag som vill outsourca sin löneadministration, få hjälp med redovisning samt uthyrning av interimskonsulter. Tveka inte att kontakta oss!

post author

Om författaren Katarzyna Kaniecka

Katarzyna arbetar som Business Process Improvement Manager på Azets