Så minskar ni riskerna i tuffa ekonomiska tider

Redovisning | 26.01.2023

av Leif Knutas

Would you like to read the article in English? Click here

Kontroll betyder mer än att följa försäljningen och jämföra budget från föregående år. Det finns många händelser och situationer som kan påverka er organisation. Det ser vi ett exempel på nu när vi står inför inflation och högre räntor som innebär en tuff period för många.  Men med dessa steg kan ni vara bättre förberedda när något oförutsett händer och på så vis minska riskerna och öka tryggheten, exempelvis i bistra ekonomiska tider.

Gör prognos kontinuerligt

Under året hinner det hända mängder med saker som påverkar årsbudgeten ni satte vid årets början. För att hänga med och vara uppdaterade krävs att ni gör löpande korrigeringar för att hålla budgeten aktuell. Beroende på vilken bransch som ni verkar inom så bör ni göra prognos varannan, var tredje eller var fjärde månad för de viktigaste nyckeltalen. Då får ni bättre koll och har möjlighet att korrigera och sätta in åtgärder i tid om något skulle hända.

Utveckla befintliga kunder

Det är lättare att få en befintlig kund att köpa mer, än att få tag på en helt ny kund. Kan ni addera värde till era produkter och tjänster för att bredda marknaden? Se till att det är enkelt att vara kund hos er. Håll kontakten och svara alltid direkt på frågor, även om det bara är för att be om att få återkomma. Få kunden att känna sig hörd. Kunder lämnar många gånger inte leverantörer på grund av priset, utan på grund av dålig service.

 

Hitta tvillingkunder

Ta reda på vilka som är era mest lönsamma kunder och satsa på att hitta fler av den sorten. Ta reda på hur drömkunden ser ut genom att hitta gemensamma nämnare för de bästa kunderna ni har.

 

Se över kostnader och inköp

Om företaget har 10 procent i vinstmarginal är en sparad krona värd lika mycket som 10 kronor i ökad omsättning. Dela gärna kostnader (såsom kontor, material, etc.) med andra. Gör inköp genom inköpsportaler där ni genom medlemskap kommer åt och kan utnyttja riktigt bra rabatter. Om ni har ett lager, se till att det matchar omsättningen av produkterna så att ni inte ligger ute med pengar över längre tid.

Ha koll på kassaflödet

Gör likviditetsprognoser kontinuerligt så får ni koll på att företagets medel täcker exempelvis kommande löner, investeringar och oförutsedda utgifter. Det är ett bra sätt att undvika att bli överraskad och stå utan kapital när det behövs.

Förbättra er likviditet

Se till att förbättra er likviditet (läs mer i vår guide: 7 tips för bättre likviditet), till exempel, genom att få kunden att betala så tidigt som möjligt, i förskott eller senast vid köpet. Om ni fakturerar, skicka ut fakturorna så snabbt som möjligt och använd er av 10 eller 14 dagars betalningstid. Skicka en påminnelse så fort en faktura har förfallit. Hitta en smidig inkassolösning eller fakturaköp för kunder som inte betalar. För leverantörsfakturorna tänker ni tvärtom, ni vill förstås betala så sent som möjligt.

Större marginal på lönsamma produkter

Har ni rätt pris på era erbjudanden? Se över vilka produkter och tjänster som säljer bäst och analysera om ni kan höja priset på dessa. En ökad marginal visar sig direkt på sista raden!

Var beredd om det värsta skulle hända

Vad är det er verksamhet står och faller med? Vad händer om en leverantörs fabrik brinner upp och ni inte kan få material till tillverkningen? Om det sker ett skandalavslöjande i er bransch och ingen vill handla denna typ av produkter längre? Om en konkurrent som erbjuder samma tjänst plötsligt gör det till halva priset? Håll dig informerad om branschen, konkurrenterna och omvärlden och se till att ni har en beredskapsplan för hur ni ska agera.

Be om hjälp

Har ni rätt kompetenser på företaget? Om ni växer ställs högre krav på kompetensen inom många delar av verksamheten. Ska ni anställa fler eller be om hjälp? Gör inte saker som ni inte behärskar, eftersom resultatet inte blir bra och ni kommer antagligen lägga ner alldeles för mycket tid.

Kontakta oss gärna om ni har frågor eller funderingar kring hur ni kan utvecklas och få er verksamhet att växa! 

Kontakta oss

Om Azets

Vi hjälper er med allt inom ekonomi, lön & HR. Genom att samarbeta med Azets frigör ni tid till er kärnverksamhet samtidigt som ni får stöd, analyser och verktyg till det värdeskapande arbetet som på sikt ökar lönsamheten. Vi erbjuder outsourcing av löneadministrationHR-tjänsterinterimslösningar samt hjälp med redovisning och outsourcing av hela eller delar av ekonomifunktionen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av våra artiklar inom ekonomi, lön & HR och få värdefulla insikter och tips. Fyll i formuläret nedan för att prenumerera.

Ja tack, jag vill ta emot Azets nyhetsbrev, information om tjänster och inbjudningar.

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

post author

Om författaren Leif Knutas

Leif Knutas arbetar som kvalitetsansvarig inom affärsområdet Accounting