Brexit - vad gäller för leveranser till och från Storbritannien i samband med årsskiftet?

Redovisning | 16/12/2020

av Leif Knutas

 

Vid årsskiftet blir Brexit verklighet. För de som handlar med Storbritannien innebär det vissa ändringar i hur varor och tjänster ska hanteras i redovisningen och skattemässigt. Här går vi igenom de särskilda regler som gäller. 

Leverans och fakturering av tjänster

Skattskyldigheten för tjänster inom EU inträder när tjänsten tillhandahålls. Det innebär att om man utför en tjänst under 2020 ska den redovisas i momsdeklarationen för 2020 samt att periodisk sammanställning ska lämnas för samma period.

Vid förskottsfakturering av tjänster till andra EU länder ska ni redovisa förskottet när ni tar emot betalningen. På grund av Brexit uppstår en del speciella situationer. Om ni exempelvis får betalt under 2020 redovisas det som EU-handel och om betalningen kommer in efter årsskiftet anses det utgöra betalning från land utanför EU. Ett tips här är att tillsammans med era kunder se över betalningsvillkoren på de fakturor som skickas i samband med årsskiftet 2020/2021 så att det inte blir några tveksamheter.

Om ni har en kund där ni fakturerar för både arbete som utförts innan årsskiftet 2020/2021 och för förskott för arbete som beräknas utföras efter 2020-12-31 så föreslår vi att ni fakturerar dessa två händelser separat för att förenkla momshanteringen.

Varuleveranser

För varuleveranser är det leveransdagen som styr när skattskyldighet inträder. Om ni säljer varor som skickas under december 2020 men ankommer köpare i Storbritannien under januari 2021 så skall dessa redovisas med EU-moms och deklareras i januari. Detsamma gäller åt motsatt håll, det vill säga om ni köper varor från säljare i Storbritannien så skall dessa redovisas som EU-inköp förutsatt att de sänds från säljaren under december.

Notera att det inte går att lämna periodiska sammanställningar avseende januari och framåt. Undantaget gäller Nordirland som beskrivs närmare nedan.

Särskilda regler för Nordirland

Observera dock att varuhandel mellan EU och Nordirland även efter årsskiftet kommer att betraktas som EU-handel. Denna försäljning skall alltså tas upp med EU-moms och redovisas på den periodiska sammanställningen. För att kunna hantera detta i momsrapporteringen kommer företag i Nordirland att få särskilda momsnummer för varuhandel med EU. Dessa nummer kommer vara samma som tidigare, men prefixet GB byts ut mot XI och kan kontrolleras via VIES-länken

Observera att inköp och försäljning av tjänster från och till Nordirland följer samma regler som för övriga Storbritannien.

Återbetalning av moms från Storbritannien

EU:s regler om återbetalning av mervärdesskatt kommer att gälla i och för Nordirland efter övergångsperioden när det gäller moms avseende förvärv av varor eller importerade varor. Ni kan alltså även efter årsskiftet ansöka om återbetalning via Skatteverkets hemsida.

För övriga delar av Storbritannien kan ni ansöka om återbetalning av moms avseende 2020 via Skatteverkets digitala tjänst fram till och med 31 mars 2021. Det kommer även efter detta datum vara möjligt att ansöka om återbetalning men då via pappersblankett.

Behöver ni hjälp och vägledning kring Brexit och de regler som gäller? Tveka inte att kontakta oss

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Ta del av våra artiklar inom ekonomi, lön & HR och få värdefulla insikter och tips. Fyll i formuläret nedan för att prenumerera. 

Ja tack, jag vill ta emot Azets nyhetsbrev, information om tjänster och inbjudningar.

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

Om författaren Leif Knutas

Leif Knutas arbetar som kvalitetsansvarig inom affärsområdet Accounting