Franchise ekonomi
 
 
 

Experter på lösningar för franchiseföretags redovisnings- och lönehantering.

 

Ekonomioutsourcing och franchise 

Grunden för ett framgångsrikt affärssamarbete är ekonomisk framgång för båda parterna. Det samma gäller för franchisesamarbete. Att ha korrekt och aktuell kontroll på ekonomin är därför centralt och skapar förutsättningar för att givaren och tagaren i ett franchisekoncept ska kunna fokusera på att utveckla affärens förutsättningar. 

Att ha en enhetlig, kvalitetssäker, effektiv och modern ekonomisk administration som en del av ett franchisekoncept är därför nödvändigt. Det säkerställer en långsiktigt hållbar leverans till en konkurrenskraftig kostnad för hela systemet.

 Franchise samarbete

Vi samarbetar FranchiseArkitekt

Därför kan vi bistå med råd kring vilken ekonomilösning som är bäst för din butik eller kedja. Azets ingår som medlemmar i FranchiseArkitekt.


Franchise - behov och resurser

Franchise - behov och resurser

I de flesta franchisekoncept finns det skillnader mellan givarens och tagarens behov och tillgång på resurser.

Franchisegivaren har ofta en organisation som har hela funktioner som analyserar och agerar på den sammanlagda datan från franchisesystemet.

Den enskilde franchisetagaren har ett behov av att på ett enkelt och lättillgängligt sätt få en pålitlig redovisning och samtalspartner för sitt bolag.

Med system och kompetens som hanterar integrationer och rapporter för givarens behov, kombinerat med lättanvända och tillgängliga molnlösningar och en lång erfarenhet från relationer med småföretagare, kombinerar Azets dessa båda behov i en enhetlig och skalbar lösning.

Kontakta oss så berättar vi mer

Effektivt samarbete

Med Azets lösningar kan ett franchisesystem, dess givare och tagare, ta del av de fördelar vi utvecklat genom åren.

Effektivt samarbete mellan franchisegivare och Azets

  • Effektiva ekonomisystem med optimala rutiner som utarbetats över tid genom lång erfarenhet.
  • Integrationslösningar mot kassasystem.
  • Fakturaskanning och digital dokumenthantering.
  • Ett definierat samarbetsformat med syfte att utveckla relation och leverans.
  • En ansvarig kontakt.

Effektiv hantering och uppföljning hos den enskilda franchisetagaren

  • Ett dedikerat team som är insatt i den enskilde företagarens utmaningar.
  • CoZone - som är en portal för åtkomst till samtliga webbtjänster.
  • Webbaserad hantering av:
    • Inkommande fakturor från leverantörer
    • Inrapportering av lönedata
    • Rapportering med stora analysmöjligheter
    • Kundfakturering

Skräddarsydda rapporter på alla nivåer

  • Benchmarkingrapporter internt i kedjan.
  • Branschtillpassade rapporter och analyser.
  • Uppföljning av svinn och kassaavvikelser.

Övergripande ramavtal

  • Fastprisavtal för enskilda enheter.
  • Enhetlig rapportering och uppföljning.

Långt kvar innan ekonomiavdelningarna kan vara ett stöd - även inom franchise

Sveriges ekonomichefer lyckas inte få sina avdelningar att fungera som strategiskt och värdeskapande stöd för verksamheten. Kraven att ställa om från det traditionella sättet att arbeta till en modern och proaktiv ekonomifunktion är stor, men man har bara kommit halvvägs i förändringsarbetet. Företag inom franchise har till och med kommit ännu kortare. Det visar en undersökning som vi på Azets har genomfört.

Läs hela artikeln

Välkommen att höra av dig!

Azets har stor erfarenhet av ekonomioutsourcing till franchiseverksamheter. För mer information, ring 010-457 50 16 för att komma i kontakt med Marcus och hans kollegor på vår säljavdelning eller fyll i formuläret så hör vi av oss till dig.


MarcusW_400x400.jpg
Marcus Wennerdal
Sales Executive, Senior Sales
Azets


Ja tack, vänligen hantera min förfrågan. Jag är informerad om att Azets tar emot och sparar mina personuppgifter enligt Azets integritetspolicy

Jag vill ta emot Azets nyhetsbrev, information om tjänster och inbjudningar. Jag kan välja att avprenumerera när som helst.