Sveriges ekonomichefer lider av tids- och resursbrist och kämpar med att bygga proaktiva och värdeskapande ekonomifunktioner. Det visar en undersökning som vi på Azets genomfört. Samtidigt är ekonomicheferna skeptiska till att outsourca delar av arbetet – fastän det skulle hjälpa företagen att bli mer framgångsrika. Den negativa inställningen beror bland annat på en del myter om outsourcing.

Sveriges ekonomiavdelningar är mitt uppe i ett omvälvande skifte som till stor del beror på en snabb teknikutveckling och ökad global konkurrens. Det traditionella ekonomiarbetet håller på att försvinna och kraven från verksamheterna att ställa om till proaktivt och strategiskt affärsstöd ökar.

Azets har intervjuat 101 ekonomichefer i Sverige på företag med över 100 anställda. Undersökningen visar att företagen bara kommit halvvägs i sin förändringsresa. Samtidigt har bara var femte valt att ta hjälp av en outsourcingleverantör genom att lägga ut delar av ekonomiarbetet.

Att outsourca innebär inte bara att lägga ut delar av arbetet, utan också att få tillgång till en så kallad best-practice med effektiva processer, automatiserade arbetsmoment, moderna it-system och expertkompetens. Så varför är det då inte en självklarhet att ta in den externa hjälpen, trots att det löser många av ekonomichefens utmaningar och gör företagen mer konkurrenskraftiga?

Den negativa inställningen till att outsourca beror ofta på att den ekonomiansvarige saknar inblick i vad det faktiskt innebär samtidigt som myterna om outsourcing tyvärr är flera. Vi på Azets är övertygade om att företag runt om i Sverige har mycket att vinna på att ändra sin bild av vad det egentligen innebär att ta hjälp av en leverantör av outsourcingtjänster inom ekonomi och redovisning. Här bemöter vi tre av myterna kring outsourcing av ekonomiarbetet.

Myt 1: Outsourcing innebär sämre kontroll

Många chefer vågar inte lägga ut hela eller delar av sin ekonomifunktion externt för de är rädda för sämre kontroll. I själva verket är det tvärt om. Hur ser det till exempel ut när medarbetare slutar eller går på föräldraledighet och semester? Om ni lägger ut arbetet externt har ni garanterad leverans och uppbackning. Många gånger upplever inte bara ekonomichefen utan även den övriga organisationen att den får bättre kontroll och tillgång till analyser när man via outsourcing gör ekonomin mer transparent.

Myt 2: Dyrare att outsourca

Sannolikt är kostnader för lön, sociala avgifter och pension ungefär samma för en konsult hos leverantören som en anställd hos kunden. Det är dock lätt att glömma de övriga kostnader som kommer med att ha anställd personal såsom personalledning, kompetensutveckling, försäkringar och utrustning. Dessutom slipper ni vid outsourcing kostnader för backup och extraresurser i samband med frånvaro samt kostnader i samband med fel på grund av bristande processer och kompetens. Även kostnader för rekrytering och IT blir lägre vid outsourcing.

Myt 3: ”Kan bäst själv”

Vår undersökning visar tydligt att ekonomicheferna har många utmaningar och att de sliter med att bygga den moderna ekonomiavdelningen som ska fungera som ett strategiskt och värdeskapande stöd för verksamheten. De har bara kommit halvvägs mot var de önskar vara för de har helt enkelt inte tid att lägga en strategi och prioritera det arbetet. Det bevisar att ”kan bäst själv” inte gäller. Outsourcing av hela eller delar av ekonomiarbetet är ett mycket effektivt sätt att ”jacka upp” till en modern ekonomiavdelning baserad på best practise samtidigt som det frigörs tid till det proaktiva och strategiska arbetet.

 

Ladda ned guiden

Ta del av våra tjänster

Då kan det vara skönt att veta att Azets kan bistå er med expertrådgivning gällande processer, lönehantering, skatter och andra typer av ekonomitjänster. Våra auktoriserade konsulter är proffs på ditt företags ekonomi och kan hjälpa er med allt från redovisning och lön till skatt och HR – eller ta kontakt med oss direkt!

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

Helena Lustig

Om Helena Lustig

Helena arbetar som försäljningschef på Azets Sverige | Helena is Head of Sales in Azets Sweden.