Brexit – så förbereder ni er

Redovisning

by  Ursula Sztraka

maj 27, 2019

Brexit – så förbereder ni er

Redovisning

by Ursula Sztraka

maj 27, 2019

Brexit närmar sig och vi vet fortfarande inte hur det slutgiltiga utträdet kommer se ut. Men vi vet att det oavsett kommer bli komplikationer för svenska företag som direkt eller indirekt gör affärer med Storbritannien. Det är hög tid för svenska företag att förbereda sig och här har vi på Azets samlat våra bästa tips.

För svenska bolag som handlar med, och investerar i, Storbritannien kan olika komplikationer uppstå beroende på utfallet av den största frågan: blir det en hård Brexit utan utträdesavtal eller en mjuk Brexit med övergångsbestämmelser?

Skillnaden däremellan är det så kallade “Withdrawal Agreement” – en överenskommelse mellan EU och Storbritannien om hur ett utträde bör ske på gemensamma villkor. Den 12 april 2019 var ursprunglig deadline för avtalet, men detta datum sköts fram till senast den 31 oktober 2019.

Oavsett hur det slutgiltiga utträdet kommer se ut finns det vissa förberedelser som svenska företag behöver göra. Främst för att minimera olika risker och undvika skatterättsliga komplikationer, men även för att minska de praktiska bekymmer som tillkommer då ett land lämnar EU.

Låt oss gå igenom en checklista för hur ni förbereder er på bästa sätt.

 

7 tips till ert företag för en smidigare Brexit


1. Vad finns det för risker?

Gör en riskanalys av företagets verksamhet för att göra tydligt vad Brexit eventuellt skulle kunna leda till. Exempelvis, vad händer om tullen stoppar och därmed förhindrar planerade leveranser att komma i tid? Arbeta proaktivt och undvik bekymmer i förväg.

 

2. Kontrollera om det krävs tillstånd för import eller export av företagets varor

Handlar ni med livsmedel, jordbruksprodukter, läkemedel, kemikalier eller krigsmateriel? Då kan det krävas särskilda intyg eller certifikat. Kontakta i så fall rätt myndighet för svensk respektive brittisk import/export och säkerställ att alla intyg och certifikat förblir giltiga trots Brexit.

 

3. Se över leveranstider och lagerhantering

Var beredd på att det kan bli tidsmässiga fördröjningar om fysisk kontroll krävs vid import eller export av företagets varor. Behövs utökad lagerhållning för att säkra tillgången till produkter? Behövs längre leveranstider p.g.a tullen?

 

4. Kontakta kunder och leverantörer i Storbritannien

Hör efter hur era kunder och leverantörer tror att de kommer att påverkas av Brexit. Behöver befintliga avtal förhandlas om? Att ha en löpande dialog med kundbasen och leverantörerna kring Brexit kan bli avgörande för att inte missa viktig information som de kanske känner till, men som ni inte vet något om.

 

5. Kontakta skattemyndigheten i Storbritannien

Om ni är registrerade för moms i Storbritannien behöver ni kontakta skattemyndigheten i Storbritannien för information kring hur denna registrering kan komma att förändras och agera därefter.

Brittiska skattemyndighetens hemsida

 

6. Deklarera dina varor för export

Undvik onödig administration genom att deklarera era varor som exportvaror.  Om ni inte vill hantera dessa procedurer kan ni prata med er speditör, ert transportföretag eller en tullmäklare. De brukar kunna skicka deklarationerna för er räkning.

Om ni väljer Azets som ombud kan vi hjälpa er med Tullverkets och Skatteverkets procedurer, exempelvis momsredovisning.

 

7. Håll er uppdaterade

Turerna kring Brexit är många och de kommer inte ta slut inom den närmaste tiden. Se därför till att hålla er á jour med vad som sker. Ta också tillfället i akt och fundera redan nu hur ni bäst går tillväga inför Brexit.

Vi på Azets hjälper våra kunder att förbereda sig för Brexit på bästa vis. Tveka inte att kontakta oss om ni behöver hjälp och vägledning. Om ni vill fördjupa er än mer i detaljerna kring Brexit vill vi även passa på och tipsa om dessa sidor.

 

 

Se filmen om 7 tips för en smidigare Brexit

 


Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

Ursula Sztraka

Om Ursula Sztraka

Ursula Sztraka är konsultchef och Legal Coordinator. Ursula har stor fokus på att stötta kunder med legala frågor samt hjälper till med företagsetablering och registrering. Dessutom har hon fördjupande kunskaper inom momsområdet.