Ökad säkerhet i Azets Cozone med tvåfaktorsautentisering
 
 
 

Ökad säkerhet i Azets Cozone med tvåfaktors-autentisering

För att du ska vara trygg med att din personliga information förvaras på ett säkert sätt

Datasäkerhet hos Azets

Vi på Azets värnar om säkerheten och gör vårt yttersta för att dina personliga uppgifter ska hanteras på ett säkert sätt. Det är viktigt att ditt konto förblir väl skyddat och att ingen annan än du har tillgång till informationen.

För att ytterligare säkerställa att dina personliga uppgifter är förvarade så säkert som möjligt har vi beslutat att införa tvåfaktorsautentisering som en standardfunktion för alla användare av Azets Cozone. Funktionen kommer att tas i bruk så snart som möjligt och vi kommer att säkerställa att du får den hjälp du behöver för att det ska fungera för dig.

Vad är tvåfaktorsautentisering och varför ska jag använda det?

En av de största fördelarna med internet är att informationen i system som Azets Cozone är tillgängligt för dig på ett enkelt sätt. Du kan använda vilken dator, mobiltelefon eller annan enhet som helst och befinna dig var som helst i världen så länge du har tillgång till internet. Nackdelen är att om någon får tag i ditt lösenord, får de lika lätt som du tillgång till din information. Ett bra sätt att undvika det är att sätta upp ett extra säkerhetssteg - nämligen tvåfaktorsautentisering. 

Tvåfaktorsautentisering innebär att det görs en extra säkerhetskontroll, oftast i form av en kod som genereras i en applikation i din mobiltelefon eller dator, efter att du har loggat in med användarnamn och lösenord. Detta gör att en hackare med tillgång till ditt lösenord ändå inte kan logga in med din användare. Du, men bara du, har fortsatt tillgång till din information. Det är detta som tvåfaktorsautentisering handlar om! 

Hur kommer jag igång?

Tvåfaktorsautentisering kommer att vara ett obligatoriskt inloggningssteg för alla Azets Cozone användare. Om du har fått en länk till den här webbsidan är det stor sannolikhet att kravet på tvåfaktorsautentisering är infört nästa gång du loggar in i Azets Cozone. Så, vänta inte - aktivera tvåfaktorsautentisering idag.

Att aktivera tvåfaktorsautentisering tar bara några minuter och du kan välja mellan följande alternativ:

  • Google Authenticator: använd appen och få verifieringskoder i din mobil även när du är offline. 

Här hittar du guiden för hur du aktiverar Google Authenticator

  • Microsoft Authenticator: använd appen och få verifieringskoder i din mobil även när du är offline. 

Här hittar du guiden för hur du aktiverar Microsoft Authenticator

Så fungerar det när tvåfaktorsautentisering väl är aktiverat

  1. Logga in med ditt användarnamn och lösenord, precis som vanligt. 
  2. Du kommer då att få en fråga om engångskod genom alternativet som du har valt att använda. 

Vad händer om jag tappar bort min mobiltelefon

Om du förlorar din mobiltelefon kan du logga in med backupkoden som du uppmanades att spara ner när du genomförde installationen av tvåfaktorsautentisering. Om du använder backupkoden kommer du att få en ny, så att du alltid har en backupkod tillgänglig. 

Hjälp och support

Om du har frågor eller behöver hjälp med med att aktivera din tvåfaktorsautentisering - kontakta supporten här.

Vanliga frågor

Kan jag välja att inte använda tvåfaktorsautentisering?

Tvåfaktorsautentisering är ett obligatoriskt inloggningssteg för alla användare och vi har inte möjlighet att göra undantag för specifika användare. Ta kontakt med oss om det är några extraordinära orsaker som gör att du inte kan använda funktionen.

När måste jag börja använda tvåfaktorsautentisering?

Vi kommer att genomföra utrullningen av funktionen för alla Azets Cozone-användare under våren 2022.

Kan jag använda en annan autentiseringsmetod än de som är listade på den här sidan?

Just nu är det endast de listade autentiseringsmetoderna som är tillgängliga för dig som Azets Cozone-användare. Skicka gärna ett mail till oss om du har önskemål om andra autentiseringsalternativ, så att vi kan ta det i beaktning för framtiden.

Jag har testat att aktivera tvåfaktorsautentisering och nu kan jag inte logga in. Vad ska jag göra?

Kontakta vår support så hjälper vi dig!