Azets hjälper Medhelp att fokusera på kärnverksamheten

MedHelp AB är norra Europas största privatägda sjukvårdsrådgivningsföretag och har sedan starten 2002 outsourcat ekonomifunktionen och lönerna till Azets.

Bakgrund och behov MedHelp har sedan länge valt bort alternativet att bygga upp egna ekonomi- och HR-avdelningar och istället fokusera helhjärtat på kärnverksamheten. Att anställa egen personal, installera och utbilda i egna system kräver mycket tid och resurser. Inte bara initialt utan även löpande. Därför outsourcas funktionerna för ekonomi, redovisning och fakturering. Inbetalning av skatter och avgifter hanteras fortfarande internt hos MedHelp, men även dessa uppgifter kommer på sikt att outsourcas.

MedHelp är norra Europas största privatägda sjukvårdsrådgivningsföretag, med ca 270 anställda varav ca 150 i Sverige. Verksamheten består av Sjukvårdsrådgivning till allmänheten och Sjuk- och friskanmälan för företag och organisationer. Med många anställda, varierande arbetstider och olika typer av avtal ställs höga krav på lönehantering
och administration.

Lösning och resultat
Sedan 2002 har MedHelp anlitat Azets som outsourcing- leverantör för lön, fakturering och redovisning. Förutom de löpande tjänsterna så som lönehantering och momsrapportering söker MedHelp regelbundet expertråd av Azets auktoriserade redovisnings- och lönekonsulter i budget och skattefrågor.

Kundreferens

"Vi har valt bort alternativet att bygga upp egna ekonomi och HR-avdelningar och istället fokusera helhjärtat på huvudverksamheten."

Under de år som Azets och MedHelp har samarbetat har vi ständigt arbetat för att utveckla och effektivisera tjänsterna, säger Lennart Persson, ekonomichef på MedHelp AB. Ett projekt som alltid pågår är att digitalisera manuella arbetsmoment och processer. Ett bra exempel är digitaliseringen av kund- och leverantörsreskontran som har genererat stora tids- och miljöbesparingar. Närmast på tur i samarbetet står införande av ett nytt budgetsystem.

Att vi samarbetat så länge med Azets beror på att de är lyhörda för vad vi vill, och ger samtidigt råd kring hur vi kan lösa uppgifter bättre. Vi får bra support och kompetent rådgivning, säger Lennart Persson. Ett bra verktyg är Azets kundportal. Där digitaliseras och automatiseras flöden av datafiler, underlag och rapporter och MedHelps kundtjänst och arbetsledare kan lätt ta del av rapporter och söka efter dokument och fakturor.

Kundreferens
Joseph Anzalone, ekonomichef 
Gedeon Richter
   

"För oss är det också avgörande att det alltid finns någon på plats och ger service, även i semestertider."

Läs hela artikeln...

Kundreferens
Pär Merlenius, ekonomichef 
Nikita Hair
   

"Jag märkte ganska snabbt att jag behöll kontrollen tack vare god insyn i systemen och samarbetet med konsulterna."

Läs hela artikeln...